torsdag 25 november 2010

Frågor och problem

Det här är stället för frågor och problem.

12 kommentarer:

  1. Jag fixar inte uppgift 5.1 och inte 5.7

    73% av lufttrycket borde medföra att luftmolekylerna krockar 73 ggr i MC medan det är 100 krockar på samma tid i Stockholm. Räknar fram stöttalet och bör sedan ta stöttalet*arean för en syremolekyl eller? (räknar den baklänges och får då fram att om jag sätter in area på en syremolekyl till 2,45*10^-27 får jag rätt svar men så liten kan väl inte en syremolekyl vara den borde väl vara i området 10^-20 eller?

    SvaraRadera
  2. Inte så många reaktioner här...

    5.1: Se figur 5.2, formel 5.2, osv.

    5.7: frågan handlar om förhållanden, och ska kunna räknas fram utan detaljer som träffytor; men varför går det som trycket i kvadrat?

    SvaraRadera
  3. Antalet stötar per sekund blir högre för att tiden mellan stotar blir kortare, se formel (5.25). Men det uttrycket är för varje molekyl för sig. I Stockholm finns det fler per kubikmeter, så förhållandet blir (1/0,73)^2 = 1,9.

    SvaraRadera
  4. 5.1 är jag fortfarande inte med på. Vilka värden ska sättas in på i formeln?
    5.7 Varför ta förhållandet i kvadrat?
    8.4 ????

    SvaraRadera
  5. Ngn som kan besvar mina frågor....... (jag har fler på lager)

    SvaraRadera
  6. 5.1: Du måste förstå vad en fördelningsfunktion är. Det är samma som i statistik, kvantmekanik, osv. Du kan ha nytta av att topphastigheten ges i formel (5.15).

    5.7: Jag skrev det.

    8.4: Vad behöver du veta för att kunna lösa problemet?

    SvaraRadera
  7. 8.4 kommer inte in i problemet ser gärna ett lösningsförslag så även på uppg 5.1

    SvaraRadera
  8. Vaddå "kommer inte in i problemet"? Det behövs mer aktivitet än så för att lära sig ett ämne. Problemet handlar om värmetransport i en kopparstav. Hur bestämmer man det här systemets värmeflöden?

    SvaraRadera
  9. Det kanske är bättre att jag inte tar upp mina frågor då det verkar väcka irritation. Vad gäller min aktivitet på fysikkurserna så är den synnerligen god. Jag lägger ner och har lagt ner oerhört mycket jobb och energi på samtliga sex fysikurser som jag har gått sedan ht 2009 och det med gott resultat. Frågorna jag ställer är för att jag vill förstå och inte för att jag skiter i det.

    SvaraRadera
  10. Jag tror inte att man lär sig särskilt mycket av lösningsförslag. Man lär sig säkert inte allmän problemlösning. Så jag svarar med motfrågor. Som borde kunna ge uppslag till vidare dialog.

    SvaraRadera
  11. Det finns en genomgång av problem 8.4 i denna recording.
    En tveksamhet var termisk ledningsförmåga av koppar, om man kunde använda rumstemperaturvärden vid 20 K. Data finns data här. Man ser att skillnaderna för termisk ledningsförmåga är mycket mindre än för elektrisk ledningsförmåga. Sedan beror det på vilken slags koppar man använder. Men den är mest högre vid 20 K än vid RT.

    SvaraRadera
  12. Gjort några uppgifter på Mostafas gamla tenta
    Jämför och tyck till
    2a 1729J
    2b 2494J
    2c 312J
    3a 170KJ
    3b 2260KJ
    3c 2090KJ
    4 5/3 större
    5a 15
    b 14KW
    6a 43,6%
    6b ?
    7 41,2J/K

    SvaraRadera