söndag 7 november 2010

En annan början

Termodynamik är nog delen av fysik som jag gillar minst. Och nu ska jag för första gången undervisa i det. Det här kan vara min chans att äntligen lära mig lite känsla för de termodynamiska potentialerna. Boken "Energilära" håller en ganska trevlig nivå.

Men jag vill ta ett annat perspektiv. Här om någonstans är det viktigt att ta sin utgångspunkt i en "dynamisk partikelmodell", som det står i utkastet till grundskolans kursplan för fysik. Och det betyder att jag ska prata mindre om de termodynamiska relationerna som är viktiga för processingenjörer, och mer om statistisk fysik.

Det finns en annan bok på svenska: Vad är drivkraften i molekylernas värld? Det är en molekylär introduktion till termodynamik. Jag har inte tagit den som kursbok, bland annat för att den inte innehåller några övningsuppgiften. Och det är verkligen bara en introduktion till ämnet. Den är inte dyr och jag kan rekommendera alla att läsa den.

Så jag ska följa Roland Kjellander och börja kursen med begreppet entropi. Inte som Clausius (se sida 324 i Energilära), utan utifrån sannolikhetslära. Och jag hoppas att detta ska ge er en annan och större förståelse för alla de intressanta processerna som sker omkring oss och inuti oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar